Archive | juli 2017

Slanker’n – dag 1

Det er dag 1 av ekstremdietten og jeg er foreløpig godt motivert. Dagen starter med frokost. Frokost er kanskje å pushe det litt siden den består av en kopp svart kaffe med en sukkerbit. Jeg drikker ikke kaffe så det var naturlig å sjekke opp om te kunne være et alternativ, men det er det ikke og te kommer senere i dietten. Jeg har som sikkert veldig mange andre ikke sukkerbiter i hus. Hvem bruker sukkerbiter i dag? Etter litt sjekking på nett fant jeg ut at en sukkerbit veier mellom 2 og 2,5 g (jeg har sjekket en pakke på Kiwi i ettertid. 500 g/230 biter gir 2,17 g) . Siden jeg har en kjøkkenvekt som viser hele gram ble det til at jeg valgt en sukkermengde på 2 g. Kaffe og sukker gikk ned på høykant. Like greit å få styggedommen unna. Til lunsj er det kokt spinat, 2 hardkokte egg og en tomat. Det står lite i dietten om størrelse og mengde på ting. Feks så står det ikke hvor mye spinat man skal spise, små eller store egg, cherrytomat eller bifftomat så når jeg er i tvil så blir det litt på gefühlen. Siden jeg ikke har spinat i hus og de søndagsåpne butikkene ikke hadde annet enn babyspinat så ble det det i dag. Nå er babyspinat godt som det er og jeg har ikke hatt noe i mot å spise den rå, men spinaten skal kokes. Det viser seg at næringsinnholdet i spinat endrer seg når den varmebehandles. Feks så mister den litt C-vitaminer men A-vitaminer øker. Der er også andre kjemiske endringer som kan være både skadelige og fordelsaktige ved varmebehandling. Man må ta utgangspunkt i at de som har satt sammen denne dietten har et bevisst forhold til næringsinnholdet i spinat med og uten varmebehandling. Det neste spørsmålet som dukket opp er hvor lenge skal spinaten koke? Ettersom de kjemiske egenskapene til spinaten endres med koketiden valgte jeg å forvelle spinaten i 2 minutter som ser ut til å være en beste praksis. Hvor lenge den skal forvelles kommer litt an på hvor grov spinaten er. Det skal sies at babyspinat ikke er spesielt godt egnet til varmebehandling og man bør velge en annen type. Til informasjon så skal man varmebehandle spinat bare en gang. Eggene ble kokt i 12 min. Det er en stor biff til middag, men hva er en stor biff? Normal størrelse på en biff er 150-200 g, men det er heller ikke uvanlig å servere biffer på opptil 300 g så jeg bestemte meg for 300 g med ytrefilet av storfe. Jeg ser at andre som har gjennomført dietten har valgt 200 g. Om dette er en stor biff er jeg noe usikker på, men det er mulig at jeg vil bruke 200 g som en fremtidig referanse. Biffen ble kun krydret med sort pepper og stekt i rapsolje. Salaten er bokstaveligtalt salatblad, jeg valgte å bruke isbergsalat, med en dæsj olivenolje og sitron på. Dietten sier ikke mye om hva man ikke har lov å spise, bare at den må følges slavisk. Det er da naturlig å spørre seg om man kan bruke krydder på maten. Jeg har valgt å dropp salt, men vil bruke litt pepper (pepper har en del fordeler som man kan lese om her). Noen sier også at det å tygge tyggis eller drikke brus/saft uten sukker er forbudt siden det «lurer kroppen». Man drikker med andre ord bare vann utenom det dietten spesifiserer.

  • Frokost: 1 kopp svart kaffe med 2 g sukker
  • Lunsj: Spinat (65 g), 2 hardkokte egg (64 og 67 g m/skall) og 1 tomat (99 g)
  • Middag: 1 stor biff (300 g), isbergsalat med olivenolje og sitron

Slanker’n – valg av diett

Det finnes et utall dietter, piller og pulver der ute som lover rask og effektiv slanking. Som nevnt i min forrige post «Slanker’n» så bryr jeg meg nå ikke om jo-jo-slanking og hva som skjer når dietten er over. Jeg skal nå gjennomføre en ekstremdiett på to uker for å se hva som er mulig å få til av slanking. Grunnen til at jeg har valgt to uker er at de fleste klarer en ekstremdiett både fysisk og psykisk i to uker. Man må være veldig forsiktig med trening når man går på en ekstremdiett da denne er hard på kroppen, men jeg har bestemt meg for å gjennomføre en 4 km luftetur med hunden hver dag for å hjelpe litt på energiuttaket. Etter en del research og litt tilfeldigheter har jeg funnet en diett. Det har vært skrevet en del om denne dietten på sosiale media og diskusjonene har vært mange. Dietten er ikke noe ny, den dukket vel opp i 1995 og har trolig blitt endra litt på underveis. Jeg kan ikke anbefale denne dietten for noen selv om utfallet for dette eksperimentet er positivt (rask vektreduksjon) da den er ekstrem i ordets rette forstand, og i værste fall helseskadelig. Dietten heter «Det danske rikshospitalets stoffskiftediett». Det hele koker ned til rundt 550 kalorier om dagen i 13 dager. Den inneholder både fett, karbohydrater og proteiner, så den er ikke en lavkarbo-diett. Det er viktig at den følges slavisk. Nå skal jeg ikke ramse opp dietten her i denne posten. Jeg vil skrive hva jeg spiser hver dag og de erfaringene jeg gjør meg i egne poster. For å få et datagrunnlag så vil jeg veie meg på den samme vekta hver morgen i «nettoen». Dataene vil bli presentert som en del av oppsummeringen og konklusjonen etter at dietten er over. Dietten er av det danske rikshospitalet sagt å være et falsum. Det er alltid lurt å slanke seg i samråd med sin fastlege.

Til informasjon så finner man følgende tekst på en rekke av stedene hvor denne dietten er diskutert: Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet får stadig henvendelser fra personer med spørsmål om ulike slankekurer. En stadig «gjenganger» blant disse slankekurene er den såkalte «Rikshospitalets slankekur», også kalt «Rikshospitalets stoffskiftekur». Den finnes i forskjellige versjoner og sies å ha sin opprinnelse fra Rigshospitalet i Danmark. I Norge oppgis leger og annet helsepersonell som formidlere av denne slankekuren. Kuren består av en 13 dagers kostplan à 3 små måltider per dag. Det gjennomsnittlige daglige energiinntak ligger på 2300 kJ (ca. 550 kcal), med en energifordeling på 41% fra fett, 29% fra karbohydrater og 31% fra protein. Energifordelingen er stikk i strid med Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefalinger som sier at kosten skal være rik på karbohydrater, men fattig på fett, dvs. maks 30% av energien fra fett. Dietten er på ingen måte fullverdig, dvs. den dekker ikke behovet for en rekke vitaminer og mineraler, deriblant vitamin D, kalsium og jern. I 1990 gikk leger og kliniske ernæringsfysiologer ved Rikshospitalet i Norge ut med en advarsel i Tidsskriftet for Den norske lægeforening, hvor de bl.a. skrev: «Vi ønsker å få satt en stopper for den foreldede avmagringsskosten. Sykehuset ser meget alvorlig på at pasienter feilinformeres, og advarer mot å bruke kosten.» I 1995 kom en ny advarsel, denne gang fra det danske ernæringsrådet, som skrev: «Rigshospitalets stofskiftekur er et falsum, der cirkulerer blant patienter samt i et økende omfang også utlevers af læger. Følges diætplanen opnås et vægttab, men sammensætningen af de energigivende næringsstoffer er uhensigstmæssig for patienter, der skal ændre kostvaner med henblik på vægtvedligeholdelse efter vægttabet. Det lave indhold af især kalcium, vitamin D og jern er betænkeligt hos den typiske målgruppe, kvinder, hvor jernmangelanæmi er hyppig hos de fertile, og osteoporose er hyppig hos de postmenopausale. Diæten må på denne baggrund frarådes.». Jeg anbefaler at dere leser gjennom alle innleggene jeg har angående denne dietten før dere vurderer å gå på den. Jeg vil igjen understreke at denne dietten ikke kan anbefales.

Slanker’n

Det er ikke til å stikke under stol (ja det er faktisk det uttrykket heter) at pondusen eller vaskeballen som jeg gjerne kaller den har blitt litt stor etterhvert. De fleste pleier å slanke seg for å komme bikinisesongen i møte, mens jeg tenker til helvete med det. Hvorfor skal jeg slanke meg når jeg alikevel skal hive innpå uante mengder med feriemat, drikke og alt det som hører til? Nå er ikke dette med slanking noen voldsom vanskelig nøtt å knekke. All slanking handler om at energi inn er mindre enn energi ut. De fleste som går opp i vekt, bortsett fra de som har en eller annen fysiologisk årsak, sliter med energi ut. Det er fullt mulig å spise en 200 grams melkesjokoladeplate til dessert hver dag hvis uttaket er deretter. De som går tunge ekspedisjoner over Grønland el. forbrenner gjerne over 10.000 kalorier om dagen. For å nå det nødvendige kaloriinntaket da så må man spise rent fett eller veldig mye sjokolade som ikke høres så værst ut egentlig. Jeg liker ikke å trene. Jeg blir sur og grinete, ja rett og slett utrivelig når jeg jobber fysisk hardt. Folk snakker om endorfinrush og bunnløs glede når de når toppen av et fjell, mens jeg er grinete hele veien opp (og aller helst ikke snakk til meg) og totalt likegyldig i å nå toppen, og har mest lyst å slå ned en hver idiot som smiler som om de har sett lyset der oppe på toppen. Jeg vil rett og slett bare ned og hjem. Konseptet topptur gjør meg fysisk uvel. For oss sofagriser så har vi ikke noe annet valg enn å passe på inntaket, og når ting har sklidd litt ut faktisk begynne på slanker’n som betyr mindre «tullemat» og mer aktivitet. Slanking er big business og det forklarer jo alle diettene som finnes, og der er nok av de som har tjent seg gode penger på nettopp det å få en sofagris inn i bikinien eller enn og annen dress/kjole. Å spise rett er viktig for kropp og sjel. Hva som er riktig er jo det store spørsmålet. En diett trenger ikke å ha noe med slanking å gjøre selv om det i mine ører gjerne er det. Diett og livsstil henger sammen, og for noen er diett blitt en religion som de hardnakket argumenterer for og forsvarer selv om den er helt på trynet både ernæringsmessig og filosofisk. Jeg ingen planer om å gi opp det god liv, men jeg burde strengttalt gått ned 8-10 kg. Jeg vil gjerne se resultater med en gang så dietter og trening over flere mnd. er helt urealistisk for meg. De som nå føler en voldsom trang til å kommentere jo-jo-slanking og livsstilsendring kan slå seg til ro med at dette vet vi sofagriser alt om. Utfordringen er som følger: kaloriinntaket må reduseres kraftig men også uten at kroppen går fullstendig i sparemodus, og den må gi betydelige resultater (les: reduksjon i vekt) over 14 dager. Jakten på den hellige gral av slanking har startet.