Archive | august 2017

Slanker’n – 14 dager senere

Det er nå gått ei uke til med daglige veiinger og «trim av flesket». Jeg spiser fortsatt det jeg anser som «normal» mat. Her er en kurve som viser de siste 9 veiingene. Den stipla linja er en trendlinje.

De siste veiingene viser en jevn nedgang, og jeg veier nå ca. det samme som etter en uke på dietten. Her er en kurve som viser vektendringene fra før jeg begynte på dietten og 29 dager senere.

Jeg gikk ganske umiddelbart opp ca. 2 kg i dagene etter dietten. Det betyr at den reelle vektendringen på denne dietten var for meg -4,5 kg på 13 dager. Det er nå naturlig å spørre seg om ekstremdietten var verdt den lidelsen det var, eller burde man heller lagt om kostholdet litt, økt aktiviteten og gått ned disse kiloene over en lenger periode. Det hadde iallefall vært et langt mindre sjokk for systemet og man ville trolig hatt en kurve som viste en jevn vektreduksjon og ikke noe som ser ut som fjella her på Vestlandet.

Slanker’n – 7 dager senere

Det er nå gått 7 dager siden jeg avsluttet ekstremdietten og spørsmålet nå er: «hva har skjedd med vekta?». Jeg har veid meg hver morgen akkurat slik jeg gjorde under dietten og har nå fått et lite datagrunnlag for å synse noe om saken. Det er vel egentlig allmenn kjent at kroppen går i sparemodus når den ikke får det den trenger, og blir som en svamp når man begynner å spise normalt igjen med det resultat at man går opp det samme eller mer enn man tar av. Om dette er 100% sant i alle tilfeller vet jeg faktisk ikke, men det er en kjensgjerning at skal man beholde en «normalvekt» så krever det en livsstilsendring (les: riktig forhold mellom energiinntak og uttak som er direkte knyttet til fysisk aktivitet). Som jeg skrev i det første innlegget «Slanker’n» så kan man spise nesten det man vil hvis man har et aktivitetsnivå som står i forhold. Jeg har som en del av dette eksperimentet nå spist det jeg kaller «normal» mat i ei uke. Ingenting har vært veid og jeg har spist frukt inni mellom måltidene. Her er en oversikt over hva jeg anser som «normal» mat.

Dag 1:

  • Frokost: 1 stort glass appelsinjuice, liten skål müsli med ekstra lett melk.
  • Lunsj; Skål med oppkåret frisk frukt (mango, nektarin, kiwi, jordbær og blåbær)
  • Middag: Taco

Dag 2:

  • Frokost: 1 glass appelsinjuice, liten skål müsli med ekstra lett melk.
  • Lunsj: 2 groveskiver med leverpostei og 1 glass med lett melk
  • Middag: Svinefilet og wok’a grønnsaker (med en dæsj soyasaus)

Dag 3:

  • Frokost: 1 glass appelsinjuice, liten skål müsli med ekstra lett melk.
  • Lunsj: 2 groveskiver med leverpostei og 1 glass med lettmelk
  • Middag: Stekt laks, wok’a grønnsaker (med en dæsj soyasaus), stekt sjampinjong og en klatt lettrømme

Dag 4:

  • Frokost: 1 glass appelsinjuice, liten skål müsli med ekstra lett melk.
  • Lunsj: 2 groveskiver med leverpostei og 1 glass med lettmelk
  • Middag: 1 halv grilla kylling uten skinn, salat (med paprika og tomat)

Dag 5:

  • Frokost: 1 glass appelsinjuice, liten skål müsli med ekstra lett melk.
  • Lunsj: 2 groveskiver med leverpostei og 1 glass med lettmelk
  • Barneselskap: 1 lite sjokoladekakestykke og 4 små vannbakkels med glasur
  • Kvelds: frukt (nektarin, mango og plommer)

Dag 6:

  • Frokost: 1 glass appelsinjuice, liten skål müsli med ekstra lett melk.
  • Lunsj: 2 groveskiver med leverpostei og 1 glass med lettmelk
  • Middag: Strimla svinefilet, kokte ferske brekkbønner og stekt sjampinjong

Dag 7:

  • Frokost: 1 glass appelsinjuice, liten skål müsli med ekstra lett melk.
  • Lunsj: Halv stor pizza på Kulå og ei Coca Cola
  • Middag: 2 hjemmelagde hamburgere
  • Kveld: Mye snacks

Dag 8:

  • Brunch: 1 glass appelsinjuice, liten skål müsli med ekstra lett melk.
  • Middag: Hjemmelaga pizza (rester fra i går)

Jeg har gjennomført den samme «trim av flesket»-turen som under dietten bortsett fra dag 7 da jeg var i Valldal Aktivitetspark (forresten en fantastisk plass som jeg anbefaler på det sterkeste) og klatret. Siste veiingen etter dietten var 100,7 kg, og etter 7 dager veier jeg nå 104,6 kg. Kurven under viser hvordan vektendringen har vært de siste dagene.

Her er vektuviklingen fra da jeg startet den 13 dager lange dietten og ei uke senere.

At dette ikke er noen stoffskiftediett slik det «reklameres» for viser vel kurven ganske tydelig. Det som blir spennende nå er hva som skjer de neste 7 dagene siden det så ut til at jeg var i ferdig med å stabilisere meg rundt 103 kg, men fikk et voldsomt avvik på 1,6 kg i forbindelse med at utdrikninslag med mye mat. Jeg har derfor bestemt meg for å fortsette eksperimentet i 7 dager til for å se om vekten bare øker på.

 

Slanker’n – prøx

Prøx? Ja, det var noe jeg lurte på også første gang jeg hørte ordet. Det er et ord fruen og venninnene bruker om snop/godteri/snacks altså slike usunne greier. Jeg har aldri hørt dem bruke ordet som et verb (å prøxe, prøxer, prøxa, har prøxa) men det betyr ikke at det ikke skjer. Hva det kommer av eller om skrivemåte er rett (prøx eller prøks) vet jeg ikke. Siden jeg har en del tall liggende etter Slanker’n-eksperimentet så tenke jeg å legge ut noen av talla for nettopp prøx. Spesielt tallet «kcal i bit/knekk» kan være en overraskelse for noen og en hver. Jeg kommer sikkert til å putte inn flere tall når de dukker opp.

ProduktVekt (g)kcal pr. 100 gkcal pr. enhetkcal pr. "bit"
Brynild Vepsebol Jordbær4238216027
Frazer Tyrkisk peber12036443711
Freia Daim28545155
Freia Japp85400340
Freia Kvikklunsj4753024964
Freia Melkesjokolade200555111046
Freia Premium 70%10060060060
Munkholm Fatøl50025125
Nidar Trokia66410270
Tuborg50040200
Tuborg Lite50028140
X-tra vingummi500320160016

PS! For de som liker WordPress så er den flotte tabellen generert med TablePress. Tabellen er ikke helt adaptiv på små skjermer, men det hjelper å legge mobilen på sida.

Slanker’n – energiuttak

Jeg snakket i Slanker’n – trim av flesket litt om energiuttaket når man slanker seg. Siden jeg har datagrunnlaget så tenkte jeg å vise hvordan en reduksjonen i vekt disse 13 dagene (egentlig 14 pga. veiingen om morgenen) har slått ut på energiuttaket på den samme trimturen. Jeg forutsetter her ingen store endringer i muskelmasse (kanskje en noe drøy antagelse, men dette er mest for illustrasjonen sin del). MET-tallet på 3,6 som jeg fant for «å gå tur» er basert på 5,5 km/h, og jeg ligger en del høyere (5,8 km/h – snittet av 10 GPS-målinger). Siden distansen (4,36 km – snittet av de samme GPS-målingene) og farten (5,5 km/h) i modellen er konstanter betyr det at tiden jeg bruker må justeres deretter. Enkel regning viser at jeg bruker 0,752 time på trimturen når jeg går 5,5 km/h. Regnestykket blir da kcal = vekt * tid * MET. Siden tid og MET er konstanter blir også tid * MET en konstant (2,707). Antall kcal er da vekt * 2,707 som gir denne flotte grafen:

Som man ser så reduseres energiuttaket fra 290,85 kcal til 272,45 kcal (17,05 kcal) for den samme turen. Ikke noe voldsomt i kalorier kanskje, men man må gå 257 meter lenger på slutten av dietten enn når jeg startet den for å ha det samme energiuttaket med forebehold om at jeg har klart å regne rett her.

Slanker’n – konklusjon

Da er 13 dager på ekstremdiett (noen kaller den «helveteskuren») over, og det skal sies at det er en veldig god følelse å være ferdig. Jeg sitter egentlig med å følelse av å ha prestert noe spesielt, og det er jo en smule pussig siden det egentlig er en litt idiotisk ting å gjøre bare for å prøve det. Jeg kan nå i ettertid komme med den påstanden at denne dietten ikke passer for alle. Virker den? Ja, det gjør den. Den gjør akkurat det den lover – kraftig vektreduksjon på 13 dager. Jeg har mistet 6.8 kg på 13 dager. Hva jeg har mistet er et helt annet spørsmål. Hvor mye fett har blitt borte? Hvor mye muskelmasse er forsvunnet? Hva med vann? Det vet jeg rett og slett ikke. Det er sagt at denne dietten ikke skal føre til en vektøkning med en gang man begynner å spise «normalt» igjen – jeg har vanskelig for å tro dette, men jeg skal legge ut en post om 7 dager som viser situasjonen da. Det er sagt at dette er en stoffskiftediett, men flere lærde er uenig. Det hele minner mer om en god gammaldags faste. Jeg har gjennomført veiing på den samme vekta hver morgen.

Dataene er puttet inn i et regneark slik at jeg har fått laget meg en «vektkurve» over de 13 (egentlig 14 siden jeg veier meg om morgenen dagen etter). Kurven er ganske klar og tydelig med en vektreduksjon på 3,66 kg i uka som er 0,52 kg om dagen. Dette er 3-4 ganger mer enn det som anbefales (1 kg pr. uke) rundt om på nettet. Dietten er nok langt fra å være sunt, men jeg må innrømme at vektreduksjonen har blitt en liten kickstarter til et sunnere liv. Man kan ikke fortsette på dietten utover de 13 dagene da det er direkte helseskadelig, men å endre kostholdet (les: redusere energiinntaket) er noe som er langt mer aktuelt for meg å gjøre nå enn før dietten. En av de største irritasjonene for en perfeksjonist slik som meg er alle unøyaktighetene i dietten og versjonene av den. Jeg har uten spesielt mye arbeid funnet 7 forskjellige versjoner av den samme dietten hvor både innhold og mengde mat varierer – noen ganger betydelig. Litt av min frustrasjon nå er at jeg ikke vet om jeg har fulgt den «ekte» dietten eller skrivefeila til en eller annen. Det som nå blir spennende er hva som skjer med vekta fremover. Uansett hva som skjer så er jeg drit hæppy med å være ferdig, og gjør det ALDRI ikke igjen. Det blir utrolig lang tid (om i det hele tatt) at jeg kommer til å spise kokt spinat, sellerirot eller cottage cheese. Jeg får brekninger bare med tanken på disse tingene. Hold dere langt unna denne dietten og gjør heller som kostholdsekspertene sier med en normal nedgang på 0,5-1 kg. Spis sunt og tren mer. Jeg kan for n’te gang ikke anbefale denne dietten.

 

Slanker’n – dag 13

Siste dag og bare oppløpet igjen! Når jeg våkner i morgen er det over. Jeg er ganske spent på hva sluttvekta blir på den siste veiinga. Om kroppen er i sultindusert eller diettindusert ketose vet jeg ikke, men i ketose er den iallefall. Skal jeg tippe så er den sultindusert – det er iallefall slik det kjennes ut. Jeg har stortsett vært sulten i hele perioden, men det har bedret seg litt siste uka. Dagen i dag er det ikke så værst med mat. Frokosten er 1 kopp svart kaffe med 2 g sukker og en ristet brødskive. Til lunsj er det 2 hardkokte egg og 1 reven stor gulrot. Det er en halv kylling uten skinn og salat med olje og sitron til middag.

  • Frokost: 1 kopp svart kaffe med 2 g sukker, 1 ristet brødskive
  • Lunsj: 2 hardkokte egg, 1 stor reven gulrot (112 g)
  • Middag: Kylling uten skinn (234 g), isbergsalat (87 g) med olivenolje og sitron

Slanker’n – dag 12

1 dag igjen!!! Dagens frokost er 1 stor reven gulrot med sitron. Jeg har lurt litt på dette med sitronen og har en mulig forklaring. I en artikkel av Preuss et al. som heter «Effects of a natural extract of (-)-hydroxycitric acid (HCA-SX) and a combination of HCA-SX plus niacin-bound chromium and Gymnema sylvestre extract on weight loss.» fra 2004 påstår de at deltakerne i forsøket som fikk hydroxysitronsyre senket kroppsvekten og matinntaket betydelig. Hydroxysitronsyre er et derivat av sitronsyre og kan derfor ikke helt sammenlignes, men likevel. Forsøket viste også at inntaket av hydroxysitronsyre reduserte mengden leptin som er et hormon som styrer appetitten. Med redusert leptin vil også lysten på mat reduseres. Så de som er sparsom eller sniker dere unna sitronen i denne dietten her bør kanskje tenke seg om to ganger. De som kjenner til ketose (ketonmetabolismen) og sitronsyresyklus tenker kanskje at sitronene skal hjelpe på kroppens evne til å gjøre fett om til energi. Jeg har ikke funnet noe (det betyr ikke at påstanden min er rett) som tilsier at økt inntakt av sitronsyre tilfører sitronsyresyklus noe. Om de som har laget denne dietten har et forhold til leptin og sitronsyresyklusen vet jeg ikke, men sitronen virker jo ikke helt tilfeldig. Vi får bare håpe at de vet hva de gjorde, og ikke tilfeldigvis bare liker sitron. Til lunsj er det kokt torsk med sitron og en liten klatt smør. Jeg måtte bruke litt pepper da jeg sleit med å få i meg fisken. Middagen er 200 g med biff, salat og selleri. Siden jeg ikke har kommet over den vassne kokte sellerirota (grøss!) på dag 10 så blir det knasende sprø stangselleri i dag. Det er ingen olje eller sitron på dagens middag.

  • Frokost: 1 stor reven gulrot (106 g) med sitron
  • Lunsj: Kokt torsk (200 g) med en liten klatt smør (10 g) og saften av en halv sitron
  • Middag: Indrefilet av storfe (179 g), isbergsalat (94 g) med stangselleri (96 g)

Slanker’n – dag 11

Dag 11 og 2 dager igjen! Frokosten i dag er 1 kopp svart kaffe med 2 g sukker og en ristet brødskive (ristet brød er forresten helt konge!). Til lunsj er det et glass med fruktsaft og 1 beger med yoghurt naturell. Det er igjen et betydelig avvik i de to diettversjonene jeg har liggende når det kommer til middagen. Den ene versjonen er med cottage cheese og den andre uten. Jeg fant 6 forskjellige diettversjoner på nett med og uten cottage cheese, og i en av versjonene stod det frukt. Hva er rett? Jeg fant en svensk versjon og denne er med cottage cheese. Til informasjon så spesifiserer den svenske versjonen at de dagene det står «frisk frukt» så kan dette være en blanding frukter. Ingen av de norske versjonene sier noe om dette. Det er også interessant å se at den skriver 8-10 skinkeskiver på alle dagene og ikke en blanding av «bogskinke» og «kokte skinkeskiver». Størrelsen på biffene er også 250 g og ikke 200 g som de norske diettene sier. På dag 5 og 12 sier alle de norske diettversjonene «torsk» (har sett kommentarer om laks, ørret og piggvar også, men de fleste sier torsk) til lunsj. Den svenske derimot sier «torsk/kyckling». Dette må jo sies å være et betydelig avvik, og er kylling et alternativ så ville jeg valgt det lenge før kokt torsk. Når det gjelder lunsjen i dag så sier den svenske versjonen 1 liter juice! og 2,5 dl yoghurt som er 5 ganger mer juice og dobbelt så mye yoghurt som de norske versjonene sier. Spesielt mengden juice har vært et tema på flere norske forum og alle som skriver «1 liter» får opplyst at dette er feil, og at det skal være et glass. Det er et gjennomgående problem med denne dietten at det finnes så mange forskjellige versjoner av den. Jeg heller mot at man skal ha med cottage cheese til middagen. Årsaken til dette er at cottage cheese er nevnt både i norsk og svensk diettversjoner, og at energiinntaket for middag uten cottage cheese vil ligge på bare 140 kcal og 350 kcal (utgangspunkt i 219 g som er diskutert i dag 4) med cottage cheese. Det totale energiinntaket for dagen blir da ca. 543 kcal med cottage cheese som er ganske nært de 550 kcal/dag som denne dietten visst skal ha. Dropper man cottage cheesen så er det bare 333 kcal denne dagen. Middagen er med andre ord 1 hardkokt egg, 1 reven gulrot og cottage cheese.

  • Frokost: 1 kopp svart kaffe med 2 g sukker, 1 ristet brødskive
  • Lunsj: Appelsinjuice (2 dl), yoghurt naturell (140 g)
  • Middag: 1 hardkokt egg (68 g), 1 reven gulrot (107 g), cottage cheese (219 g)

Slanker’n – dag 10

Dagen starter som vanlig med veiing. Igjen viser vekta en utflating av kurven. Hvorfor jeg nå har to slike avvik fra de andre dagene vet jeg ikke. Hvor mye energi kroppen minimum trenger over tid for å fungere under hvile kalles basal metabolic rate (BMR). Under lavkaloridietter (under 800 kcal/dag) som denne vil BMR trolig reduseres med 10%. Mifflin St Jeor-ligningen gir:

Når jeg fyller ut gårsdagens verdier i ligningen får jeg 2017,25 kcal/dag. Trekker jeg fra 10% siden dette absolutt er en lavkaloridiett og jeg regner med at forbrenninga er endra av dette så gir det et energibehov for meg på ca. 1815 kcal/dag når jeg hviler (med andre ord skikkelig sofagris’ing). Hvis jeg tar med trimturen min i går så var mitt absolutt minimumsbehov 2108 kcal for denne dagen. Det som er interessant nå er hva jeg fikk i meg av kalorier i går. Jeg putta alle tallene fra i går inn i et regneark og kom ut med et energiinntak på ca. 739 kcal. Det betyr at jeg var ca. 1369 kcal i manko. For å kvitte seg med 100 g fett så må man forbrenne 700 kcal. 1369 kcal blir da 196 g fett. Dette tallet er tilnærmet identisk med vektnedgangen fra i går, og da er dette tallet et absolutt minimum. Jeg kommer bare på to ting som påvirker vekta slik fra dag til dag og det er mengden vann og avfall kroppen holder på, eller en kombinasjon av dette. Det blir spennende å se hvordan ting er i morgen. Til informasjon så finnes det mange BMR kalkulatorer på nett hvor man også kan legge inn aktivitetsnivå og få anslått hva det daglige energibehovet er. F.eks. så er denne enkel og bruke.

Okey, da var det nok nerdepart her. Froksten er 1 kopp svart kaffe med 2 g sukker og en ristet brødskive. Ikke den værste starten på dagen. Lunsj er 2 hardkokte egg og 8-10 skiver kokt skinke. Ja du leste rett – det er ikke en halv boks bogskinke som i går. Jeg har sjekket opp flere diettversjoner og de to som jeg ofte sammenligner sier 8-10 kokte skinkeskiver. Måltidet suppleres med salatblader, olje og sitron (begynner å bli litt lei den sitronen på all salat). Til informasjon så veide jeg den «dæsjen» jeg brukt med olivenolje på salaten. Den ble målt til 6 g. Olivenoljen er 900 kcal pr. 100 g så det gir 54 kcal. Man kan spise 100 g med eple for den energimengden der. Middagen er ikke noe å rope hurra over. Det er kokt sellerirot (ingen mengde spesifisert), 1 tomat og 1 frisk frukt. Ikke overraskende blir det mango som virkelig har vært en liten livbøye i denne dietten. Jeg angrer på at jeg ikke tok mango men banan på dag 2.

  • Frokost: 1 kopp svart kaffe med 2 gr. sukker, 1 stk. ristet brød
  • Lunsj: 2 hardkokte egg (totalt 114 g), 10 skiver kokt skinke (112 g), isbergsalat (106 g) med olivenolje (6 g) og sitron
  • Middag: Kokt sellerirot (249 g), 1 tomat (105 g), mango (175 g)

Slanker’n – dag 9

Dagens meny er den samme som for dag 2. Dagen starter med kaffe med 2 g sukker. Til lunsj er det en halv boks bogskinke og 1,25 dl yoghurt naturell. Middagen er 200 g med biff, salatblader med olje og sitron og 1 frisk frukt. Mango er den foretrukne frukten så det ble det. Til informasjon så har mango 66 kcal pr. 100 g i motsetning til f.eks. banan som har 89 kcal pr. 100, og smaker mye bedre.

  • Frokost: 1 kopp svart kaffe med 2 g sukker
  • Lunsj: Halv boks bogskinke (161 g) og naturell yoghurt (140 g)
  • Middag: Indrefilet av storfe (201 g), salatblader (72 g) med olje og sitron og mango (231 g)